نگاه پروسه محور به جریان کارها در سازمان رویکرد BPMS سیاق

 

امروزه انتظار از نرم‌افزارهای سازمانی و کاربرد پذیری آن‌ها فراتر از یکپارچگی بین ماژولی بوده و نیاز جدی به یکپارچگی جریان کارها علاوه بر یکپارچگی اطلاعات در سطح کل سازمان‌های پیشرو احساس می‌شود.

نگاه پروسه محور بیشتر از مباحث فنی، مباحث مدیریتی دارد و در حقیقت تغییر نگاه سازمان به جریان کارها است که کارها را در سازمان به جای تفویض در قالب وظیفه و شرح شغلی به شکل فرایندی دیده و تحلیل کنند. تغییر این نگرش یک انقلاب در کیفیت و افزایش کمیت انجام کارها در سازمان ایجاد می‌کند.

ابزارهای BPMS تنها مجری این نگاه هستند و نمونه‌های داخلی و خارجی بسیاری از آن‌ها موجود است.

استقرار نظام BPMS و تغییر نگرش به مدل پروسه محور و منتفع شدن سازمان از مزایای آن، چنان پر رنگ و کاربردی بوده که برخی از کاشناسان اجرای BPMS را با اجرا و مزیت‌های BPMS یکی می‌گیرند.

سازمان‌های پیشرو، مخصوصا سازمان‌های اروپایی و آمریکایی، پس از درک سطح یکپارچگی گردش اطلاعات و نرم‌افزارها به دنبال یکپارچگی در پروسه‌های کاری می‌روند.

 

 

  

ابزارBPMS  سیاق محصولی کاملا ایرانی است که در یکپارچگی کامل با بیش از 50 ماژول یکپارچه و آماده نرم‌افزاری سیاق (به عنوان بخشی از پیشنهاد اجرای سیستم ERP) عرضه می‌شود. این ابزار می‌تواند به شما در طی این مسیر کمک کند.

 

 

ایجاد پنجره واحد میز کار الکترونیک برای تمام کارها

با اجرای پروسه‌های متعدد در سازمان خود، کم کم به سمت ایجاد پنجره واحد و میز کار الکترونیک حرکت می‌کنید. این یعنی تمام کارهای مرتبط با پرسنل به واسطه کارتابل یا میز کار الکترونیک اجرا و پیگیری می‌شود.

 

 

 

چه زمانی برای اجرای BPMS مناسب است؟ 

لازم است حداقل نرم‌افزارهای یکپارچه حوزه مالی و اداری قبل از شروع پروژه BPMS مستقر باشند. 

 

استقرار نرم‌افزارهای یکپارچه مالی و اداری در سازمان‌ها امری ضروری است اما با بزرگ شدن ابعاد سازمان و پیچیدگی و وابستگی ذاتی عملیات‌های درون سازمانی و بین بخشی، نیاز به وجود ابزاری مکمل تحت عنوان BPMS برای مدیریت جریان گردش کارها و فرایندها در سازمان حس می‌شود.

اگر شما هم حس می‌کنید نیاز به ابزاری دارید تا برخی عملیات خاص و یا چند وجهی را در سازمان به گردش در بیاورید و از روند انجام آن کاملاً مطلع باشید و نسبت به شناسایی و رفع گلوگاه‌های کاری دغدغه دارید ابزار BPMS سیاق سازمان شما را قادر به مدلسازی، طراحی، اجرا، بهینه‌سازی و ایجاد انعطاف در فرایندهای داخلی و استراتژیک می‌سازد.

این راهکار علاوه بر هماهنگی و یکپارچه‌سازی گردش‌های کار انسانی سازمان، موجب هدایت بهینه فعالیت‌های ارزش ساز و اتوماتیک نمودن مدیریت فاکتور‌های اصلی و استثنائات تاثیر‌گذار می‌شود.  

 

 

ابزار فرمساز نیاز اجرای BPMS

فرمساز سیاق جزء اصلی ترین ابزارهای مورد نیاز برای اجرای BPMS  است که همانند محیط‌های طراحی نرم‌افزار مثل VB ، Delphiو … اجازه طراحی فرم می‌دهد. کامپایلر قدرتمند قابلیت‌هایی کامل طراحی فرم و دسترسی به لایه‌های دیتابیس و لایه سرویس‌ها لازمه این ابزار است.

لازم به ذکر است ابزارهای ساده فرمساز که صرفا داده‌های دیتابیس و جداول را با کامپوننت‌های ساده فرمسازی، ثبت و لود می‌کنند برای کار حرفه‌ای مناسب و پاسخگو نخواهند بود؛ زیرا در دل یک پروسه نیازهای خاصی وجود داشته و حتی برای یک مرحله از پروسه نیاز به طراحی فرم‌های ویژه خواهد بود. 

 

نمونه تصاویر اجرای پروسه تامین کالا با BPMS سیاق