وبلاگ کلید موفقیت پیاده‌سازی رهبری استراتژیک در سازمان

کلید موفقیت پیاده‌سازی رهبری استراتژیک در سازمان

تاریخ انتشار: 1402/03/17

یادگیری رهبری استراتژیک برای مدیران امری ضروری است، زیرا این توانایی به صورت ذاتی و طبیعی در افراد وجود ندارد. به همین دلیل، باید ویژگی های لازم برای رهبر بهتری بودن را بیاموزید. در این مقاله، به آموزش این نکات می‌پردازیم. اما قبل از آن، بهتر است رهبری استراتژیک را معرفی کنیم؛ در واقع، بسیاری از بازرگانان برای رسیدن به این مهارت، آموزش رهبری ویژه‌ای را فرا می‌گیریند.

بهترین سیستم ERP به شما در بهبود مهارت رهبری‌تان کمک می‌کند، اما با رعایت نکات ذکر شده در این مقاله راهکار نوین سیاق می‌توانید این مهارت را تقویت کنید.

 

رهبری استراتژیک چیست؟

رهبری استراتژیک عملی است که در آن مدیران اجرایی، با استفاده از سبک‌های مختلف مدیریت، چشم‌اندازی را برای سازمان خود توسعه می‌دهند و آن را برای تطبیق با فضای متغیر اقتصادی و تکنولوژی و یا باقی ماندن در رقابت قادر می‌سازند. رهبران استراتژیک می‌توانند از این چشم‌انداز برای ایجاد انگیزه در کارمندان و دپارتمان‌ها استفاده کنند و در میان آن‌ها حس وحدت و جهت گیری را به منظور اجرای تغییر در سازمان خود پرورش دهند. اهداف اصلی رهبری استراتژیک ساده‌سازی انواع فرایندها، افزایش بهره‌وری استراتژیک، ترویج نوآوری و پرورش محیطی است که کارمندان را به مولد بودن، مستقل بودن و پیشبرد ایده های خود تشویق کند. رهبران استراتژیک گاهی اوقات از پاداش یا برنامه های تشویقی برای تشویق کارمندان و کمک به آن ها برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند.

رهبری استراتژیک توانایی پیش‌بینی، رویاپردازی، حفظ انعطاف‌پذیری، تفکر استراتژیک و همکاری با دیگران برای شروع تغییری است که آینده بهتری را برای سازمان ایجاد خواهد کرد. ویژگی‌های مهمی وجود دارند که برای ایجاد این مهارت در درون خود باید بر آن‌ها تأکید داشته باشید.

 

فرایند رهبری استراتژیک

در ابتدا، رهبران باید ماموریت سازمان خود را درک کنند تا استراتژیک باشند. این به معنای درک کامل این است که چرا شرکت وجود دارد، مشتریانش چه کسانی هستند و دقیقا چگونه می‌توان برای آن‌ها ارزشی آفرید. سپس، رهبران استراتژیک باید چشم‌اندازی برای ماموریت‌های مشخص در زمان آینده ایجاد کنند و در نهایت، یک استراتژی برای عملی کردن این چشم اندازها تدوین کنند. این استراتژی، شامل گام‌هایی می‌شود که یک شرکت موظف است که برای ایجاد تغییرات و رسیدن به وضعیت مطلوب بر دارد.

 

چگونه یک رهبر استراتژیک باشیم؟

۱. ارتباط قوی ایجاد کنید

رهبری استراتژیک نمی‌تواند بدون ارتباط موثر اجرا شود. ممکن است چشم‌انداز روشنی نسبت به آنچه می‌خواهید به دست آورید داشته باشید؛ اما اگر نتوانید آن را به طور دقیق به تیم یا همکاران خود منتقل کنید، قطعا رسیدن به اهدافتان سخت خواهد بود. در صورتی که اهداف خود را به صورت واضح بیان نکنید، تیم شما هیچ ذهنیت و جهت‌گیری در مورد کاری که باید انجام دهد نخواهد نداشت، که این موضوع در نهایت منجر به سو تفاهم خواهد شد. اگر نتوانید اهداف خود را به درستی منتقل کنید،‌ نباید از دیگران نیز انتظار درک کردن آن اهداف را داشته باشید.

به عنوان رهبری استراتژیک، لازم است که تیم خود را به صورت جامع و بدون نیاز به هیچ گونه عجله‌ای با اهدافتان آشنا کنید؛ به همه اعضای تیم اجازه دهید سوالاتی بپرسند و نقدهایشان را ارائه دهند.

برای کمک به ایجاد یک ارتباط موثرتر، خرید نرم افزار ERP را در نظر بگیرید. راهکار نوین سیاق متنوع ترین راهکار ERP را برای کمک به فرایندهای عملیاتی کسب‌وکارتان در اختیار شما قرار می‌دهد. با این نرم‌افزار، هر فرد در سازمان شما قادر به همکاری و استفاده از اطلاعاتی خواهد بود که از یک منبع واحد به دست می‌آید.

۲.شنونده خوبی باشید

اگرچه برقراری ارتباط موثر با اهداف یکی از مهم‌ترین ویژگی های رهبری استراتژیک است، اما مهم است که همیشه گوش به فرمان تیم خود باشید. حتی اگر سخنران خوبی باشید، شنونده خوبی بودن تضمین شده نخواهد بود.

بخشی از زمان خود را صرف گوش دادن به شکایات یا مشکلات کارمندانتان کنید. این کار علاوه بر کمک به شما برای ایجاد اخلاقیات، باعث می‌شود که سازمان شما بخاطر دریافت بازخورد از افراد برجسته به مکان بهتری تبدیل شود.

رهبرانی که به حرف کارمندان خود گوش می‌دهند به طور طبیعی موفق‌تر هستند؛ زیرا آن‌ها دانش لازم برای حل مشکلات، بهبود کیفیت محصول یا خدمات و همچنین ایجاد فرهنگ سازمانی قوی‌تری را دارند و از این رو، کیفیت کلی کسب‌وکار را افزایش می‌دهند. با استفاده از نرم افزار ارزیابی عملکرد ۳۶۰ درجه، طریق نظرسنجی یا پرسشنامه، کارکنان سازمان‌تان را ارزیابی کنید و انتقادات آن‌ها از همکارانشان را جمع‌آوری و تحلیل کنید.

۳. احساس تمایل و تعهد

نشان دادن اشتیاق نسبت به پروژه‌هایی که روی آن‌ها کار می‌کنید، تاثیر مشابهی روی کارمندان شما خواهد داشت؛ زیرا آن‌ها می‌توانند فداکاری شما را ببینند و درک کنند. با این حال، داشتن شور و اشتیاق به تنهایی کافی نیست. شما باید در کنار اشتیاق، تعهد نیز داشته باشید.

با توجه به آنچه گفته شد، باید اجرای آن را شروع کنید و طرح اولیه را برای کارمندان خود قرار دهید تا به این نکات به طور موثر عمل کنند. زمانی که رهبران با کارمندان خود کار می‌کنند و تلاش برابر یا بیشتری انجام می‌دهند، انگیزه تیم را نیز به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. برای افزایش کارآمدی، می‌توانید از نرم‌افزار ERP برای ساده‌سازی فرایندهای عملیاتی کسب‌وکارتان استفاده کنید.

شما تنها زمانی می‌توانید به کارمنان خود رهبر بودنتان را ثابت کنید که نشان دهید به اندازه کارمندان خود سخت کار می‌کنید و تعهدات خود را نشان می‌دهید؛ به این صورت تیم شما احترام زیادی برایتان قائل خواهند شد.

۴. مثبت بیاندیشید و عمل کنید

اگر تیم شما توسط رهبری استراتژیک، خوش فکر و خوش رفتار احاطه شوند بهره‌وری‌شان افزایش می‌یابد. کارهای مثبت می‌توانند شامل رفتارهایی مانند خوش آمدگویی به کارمندانتان یا ارسال پیام های دلگرم‌کننده برای آن‌ها باشند. تعادل بین ساعات پربار و غیر مولد مهم است؛ با این حال، تمام تلاش خود را برای ایجاد محیط کاری شاد و مثبت انجام دهید.

برخی از رهبران بدون اذعان به موفقیت‌هایی که به دست آورده اند، فقط بر فقدان کسب وکارشان تمرکز می‌کنند؛ البته باید مراقب هرگونه مشکلی باشید، اما به آنچه به‌دست آورده‌اید نیز توجه کنید و آن را گرامی بدارید. برای کمک به پیگیری دستاوردهای خود، استفاده از نرم افزار ERP را فراموش نکنید.

رهبری استراتژیک

۵. همدلی را در محیط کار خود نشان دهید

لازم نیست شما تراپیست سازمان باشید. داشتن همدلی به این معنی است که شما سعی می‌کنید مشکلات تیم خود را پیگیری و درک کنید. تمرین همدلی باعث ایجاد یک رابطه قوی می‌شود، زیرا به‌جای نادیده گرفتن آنچه در اطراف شما اتفاق می‌افتد، آگاهی را در مورد موانع و نیازهای تیم افزایش می‌دهید.

علاوه بر مزایای بین فردی، همدلی نیز یکی از راه های پیشرفت در مسیر رهبری استراتژیک است. وقتی به طور کامل درک کنید که استفاده از منابع، مهارت‌ها و پروژه‌ای که دارید به چه چیزی نیاز دارد، می‌توانید تصمیمات بهتر و واقع بینانهتری بگیرید.

به عنوان مثال، تیم بازاریابی ممکن است به یک توسعه دهنده وب داخلی برای بهبود وب سایت شرکت احتیاج داشته و یا تیم فروش برای رسیدن به اهداف خود به یک نرم افزار CRM به روز نیاز داشته باشد. اگر رسیدگی های لازم به این نیازها انجام شود، کارمندان شما احساس ارزشمند بودن خواهند کرد، که در نهایت این امر باعث بهبود عملکرد آن‌ها خواهد شد.

داشتن همدلی باعث جلب احترام شما از جانب کارمندان می‌شود و اجرای استراتژی‌های کسب‌وکار ساده‌تر می‌کند؛ زیرا آن‌ها دقیقا می‌دانند برای به پایان رساندن وظایف خود به چه چیزی نیاز دارند.

۶. فرهنگ سازمانی را با فروتنی اجرا کنید

مودب بودن یکی از محترم‌ترین ویژگی‌های رهبری استراتژیک است. یک رهبر متواضع اشتباهات خود را می‌پذیرد و در صورت نیاز عذرخواهی می‌کند؛ این اعمال شما را انسانی‌تر و دلپذیرتر جلوه می‌‌دهد. به علاوه، ‌این موضوع می‌تواند برای شما تمرینی در راستای قوی‌تر و مودب‌تر شدن باشد. با برنامه‌ها و روند خود نیز این فروتنی را تمرین کنید، اعتراف کنید که هنوز در مواردی دچار کمبود هستید؛ زیرا حتی برخی از بهترین استراتژی‌ها نیز کاستی‌های خاص خود را دارند. با کنار گذاشتن خودخواهی، برای کمک به سازمانتان و رسیدن به درجات بالاتر آماده خواهید شد.

۷. بر هنر تاکتیکی و دیپلماسی تسلط داشته باشید

صداقت همیشه بهترین سیاست است. با این حال، رهبری استراتژیک اغلب مستلزم این است که شما عاقل باشید. دیپلماسی به معنای توانایی است که به شما کمک می‌کند که با استفاده از مذاکره و حساسیت، اختلافات را به‌طور موثر مدیریت کنید. همانطور که هنری کیسینجر تعریف کرد، دیپلماسی هنر افزایش اقتدار است.

هنگام برنامه‌ریزی و اجرای استراتژی، نمی‌توان از تضاد بین اختلاف نظر و اولویت اجتناب کرد. در کمال تعجب، داشتن دیدگاه‌های متفاوت، سازمان شما را قوی‌تر می‌کند. اما گاهی اوقات، مدیریت آن، به خصوص در کوتاه مدت، کمی دشوار است. رهبری استراتژیک به شما اجازه می‌دهد که این مشکلات را هدایت کنید و آن را به شرایطی بازآرایی کنید که به نفع هر دو طرف باشد.

 

سخن پایانی:

رهبران نقش مهمی در تیم خود دارند و دقیقا به همین دلیل است که داشتن رهبری استراتژیک برای کمک به شما در رسیدن بهتر به اهدافتان ضروری به نظر می‌رسد. رهبران عملیاتی بر عملکرد نظارت می‌کنند، با محدودیت‌ها سر و کار دارند و اطمینان حاصل می‌کنند که کارمندان آنچه را که باید انجام شود درک می‌کنند و دانش و مهارت برای تکمیل این وظایف را در اختیار دارند. استفاده از سیستم‌های ERP می‌تواند راه را برای مدیران و رهبران بسیار هموارتر سازد.

ERP

نرم افزار ERP سیاق

مقالات مرتبط