حسابداری
چک بانک و خزانه
انبارداری
فروش و بازرگانی
اتوماسیون اداری
دارایی ثابت
بودجه
خرید و تدارکات
اطلاعات عمومی سیستم
حسابداری تعهدی
تدارکات فرآیند محور
صدور سند از لیست بانک
مدیریت قراردادها
اشخاص و شرکت ها
خزانه داری دولتی
بهایابی
بودجه ریزی عملیاتی
راهنما های عمومی
مدیریت پرونده های حقوقی
مرکز پیامک
شایستگی های شغلی
حسابداری مالیاتی

مدل های فروش


در این فرم می توان روال های  مختلف فروش در هر سازمان را تعیین نمود.

  • مسیر دسترسی به فرم:

فروش بازرگانی اطلاعات پایه مدل های فروش



در این فرم ابتدا لیست مدل های فروش تعریف شده در نرم افزار را مشاهده می کنید.

 جهت ایجاد مدل فروش جدید ابتدا برروی گزینه ی"اضافه" کلیک نمائید. در فرم باز شده عنوان مدل فروش را وارد سپس برروی گزینه ی "ثبت" کلیک نمائید.




پس از ایجاد مدل فروش نوبت به انجام تنظیمات مدل فروش مورد نظر می باشد. در لیست ابتدا نوع مدل را انتخاب سپس برروی گزینه ی "تنظیمات مدل" کلیک نمائید.


در بخش اول فرم تنظیمات مدل فروش موارد شامل:

  1. محدوده درج سند فروش از : با فعال نمودن این گزینه می توانید تعداد روزهایی که کاربر در این مدل فروش اجازه ثبت اسناد را دارد تعیین نمائید. به این صورت که در فیلدهای "تعداد روز نسبت به تاریخ جاری" و "تعداد روز بعد از آن" تعداد روزها را با توجه به تاریخ جاری یا تاریخ تعریف مدل فروش وارد و ثبت نمائید.
  2. محدوده ویرایش سند فروش از: با فعال نمودن این گزینه می توانید تعداد روزهای که کاربر در این مدل فروش اجازه ویرایش اسناد را دارد تعیین نمائید.



در بخش دوم فرم تنظیمات مدل فروش موارد شامل 6 سربرگ یا تب جداگانه که تعیین کننده ی تنظیمات فروش و نحوه ی ارتباط فروش با زیرسیستم های انبار، خزانه، فروشگاهی، حسابداری و دسترسی ها است.

اطلاعات سربرگ تنظیمات فروش شامل:

  1. مراکز فروش: مراکز فروش مربوط به مدل فروش را تیک دار نمائید.(مراکز فروش از قبل در پیکربندی تعریف و در این فرم نمایش داده می شوند.)
  2. نوع فروش: نوع فروش مربوط به مدل فروش را تیک دار نمائید.
  3. لیست قیمت: لیست قیمتی که در این مدل فروش مورد استفاده قرار می گیرد را انتخاب نمائید.
  4. نوع پرداخت: نوع پرداخت مورد نظر در این مدل فروش را انتخاب نمائید.
  5. نوع مشتری: در این بخش نوع فروش مربوط به این مدل را انتخاب نمائید.
  6. عوامل موثر فروش: در این بخش عوامل تاثیرگذار برروی مدل فروش را انتخاب نمائید.
  7. طبقه کالا: با توجه به مدل فروش طبقه کالاهای فروش را تعیین نمائید.
  8. رزرو موجودی: در این فیلد می توان قابلیت رزرو شدن کالا در انبار را تعیین نمود.
  9. عامل تخفیف ریز سند: در این فیلد می توان نوع تخفیف کالا در سطح ریز اسناد فروش که از قبل در فرم عوامل موثر فروش تعریف نموده اید، انتخاب نمائید.
  10. واحد پیش فرض: در این فیلد واحد کالا( اصلی یا فرعی) در ثبت اسناد را انتخاب نمائید. ( این واحد بصورت پیش فرض می باشد و در هنگام ثبت اسناد قابل تغییر خواهد بود.
  11. عامل تخفیف سند: در این فیلد می توان نوع تخفیف کالا در اسناد فروش که از قبل در فرم عوامل فروش تعریف نموده اید، انتخاب نمائید.
  12. ثبت اتوماتیک خروج انبار(فاکتور فروش): با فعال نمودن این گزینه هنگام ثبت فاکتور فروش، سند خروج انبار معادل آن بصورت اتوماتیک ثبت خواهد شد.
  13. ثبت اتوماتیک ورود انبار(برگشت از فروش): با فعال نمودن این گزینه هنگام ثبت برشگت از فروش، سند ورود انبار معادل آن بصورت اتوماتیک ثبت خواهد شد.
  14. نمایش کالاهای همراه هنگام صدور سند:
  15. صدور در فرم فروش فروشگاهی:
  16. درخواست های باز خروج نشده:
  17. موجودی فعلی کالا: با فعال نمودن این گزینه سنجش موجودی کالا در اسناد فروش موجودی فعلی آن کالا در انبار خواهد بود.
  18. عدم امکان تغییر قیمت فروش: با فعال نمودن این گزینه امکان تغییر قیمت (غیر از لیست قیمت های انتخابی در مدل فروش) وجود نخواهد داشت.
  19. امکان درج سطر با قیمت صفر: با فعال نمودن این گزینه امکان درج کالا در سطر اسناد فروش با مبلغ صفر وجود خواهد داشت.
  20. عدم امکان تغییر شماره سند: با فعال نمودن این گزینه اجازه ی تغیر شماره سند در اسناد فروش از کاربر گرفته خواهد شد.
  21. نمایش واسطه: با تیک دار نمودن این گزینه فیلد واسطه در اسناد فروش فعال و قابل استفاده می باشد.
  22. نمایش طرف حساب دوم: با تیک دار نمودن این گزینه فیلد طرف حساب دوم در اسناد فروش فعال و قابل استفاده می باشد.
  23. نمایش فرم تایید عوامل فروش: با فعال نمودن این گزینه پس از ثبت اسناد فروش فرم تایید عوامل موثر فروش شامل ارزش افزوده و غیره باز شده و امکان بررسی وتایید مجدد آن وجود خواهد داشت.
  24. الزام ثبت واسطه: با فعال نمودن این گزینه کاربر ملزم به انتخاب واسطه در اسناد فروش خواهد شد.( این فیلد با فیلد نمایش واسطه همزمان باید فعال باشند.)
  25. مد بارکد: با فعال نمودن این گزینه امکان حالت ورود بارکد کالا( مانند ورود بارکد در فرن تعریف کالاها) در اسناد فروش فراهم می گردد.
  26. نمایش موجودی کالا: با فعال نمودن این گزینه هنگام انتخاب کالا در اسناد فروش، موجودی کالا در انبار انتخابی نمایش داده می شود.
  27. واکشی بر مبنا دستور توزیع:
  28. عدم امکان کد عطف تکراری: با فعال نمودن این گزینه امکان ایجاد کد عطف تکراری در اسناد فروش از کاربر گرفته خواهد شد.
  29. نمایش جزئیات پایین فرم سند فروش:



اطلاعات سربرگ نحوه ی ارتباط با انبار شامل:

  1. طرف مقابل سند انبار: در این فیلد نوع طرف مقابل در اسناد انبار را تعیین نمائید. (در نرم افزار انواع طرف مقابل اسناد انبار شامل مرکز فروش، واسطه، سرپرست واسطه، طرف حساب دوم، توزیع کننده و راننده می تواند انتخاب شود.)
  2. سند معادل خروج فروشگاهی: در این فیلد سند معادل خروج انبار برای نوع فاکتور فروش فروشگاهی را تعیین نمائید.
  3. سند معادل ورود فروشگاهی: در این فیلد سند معادل ورود انبار برای نوع فاکتور خرید فروشگاهی را تعیین نمائید.
  4. عدم امکان صدور حواله فروش از چند انبار: با فعال نمودن این گزینه امکان انتخاب کالا در اسناد فروش و انبار از چندین انبار وجود نخواهد داشت.
  5. در این قسمت نوع ارتباط تمامی اسناد فروش با انبار را بصورت تکی و از طریق فیلد "کد نوع ارتباط" تعیین نمائید. این موارد  شامل: بدون ارتباط- صدور جمعی به انتخاب کاربر( پس از ثبت اسناد فروش به انتخاب کاربر اسناد انبار معادل آن صادر شود.) - یک به یک( معادل با صدور هر سند فروش، سند انبار آن نیز صادر شود.) - صدور در قالب سند توزیع ( ابتدا حواله و درخواست در انبار ثبت شود سپس سند فروش ثبت گردد.) - الزام به خروج در هنگام صدور فاکتور (همیشه خروج کالا با ثبت فاکتور در انبار ثبت گردد)





اطلاعات سربرگ نحوه ی ارتباط با خزانه شامل:

  1. نحوه ی ارتباط: در این فیلد  می توان با استفاده از سه گزینه ی فاقد ارتباط، یک به یک و جمعی شیوه ی ارتباط اسناد فروش با اسناد خزانه را تعیین نمود.
  2. نوع تسویه مبلغ سند: در این فیلد می توان کنترل ریالی نحوه ی پرداخت را اختیاری و یا الزامی تعیین نمود.
  3. عملیات معادل دریافت خزانه: در این فیلد می توان نوع عملیات دریافت را (از قبل در منوی خزانه و در فرم عوامل گردش نقدینگی تعریف شده اند) انتخاب نمود.
  4. عامل نقدینگی دریافت خزانه: در این فیلد می توان عامل نقدیندگی دریافت را (از قبل در منوی خزانه و در فرم عوامل گردش نقدینگی تعریف شده اند) انتخاب نمود.
  5. عملیات معادل پرداخت خزانه: در این فیلد می توان نوع عملیات پرداخت را (از قبل در منوی خزانه و در فرم عوامل گردش نقدینگی تعریف شده اند) انتخاب نمود.
  6. عامل نقدینگی پرداخت خزانه: در این فیلد می توان عامل نقدیندگی پرداخت را (از قبل در منوی خزانه و در فرم عوامل گردش نقدینگی تعریف شده اند) انتخاب نمود.



اطلاعات سربرگ تنظیمات مد فروشگاهی فقط شامل تنظیم چاپ اتوماتیک اسناد ( اول و دوم) است. در این فرم نوع چاپ از گزارشات سیستمی نرم افزار و تعداد چاپ ها را تعیین نمائید.


اطلاعات سربرگ نحوه ی ارتباط با حسابداری شامل:

  1. نحوه ی ثبت سند حسابداری فروش: در این فیلد حساب اسناد حسابداری فروش را تعیین نمائید.
  2. سند ارزی: در صورتی که از سیستم ارزی نرم افزار استفاده می کنید در مدل فروش با فعال نمودن این گزینه می توانید در اسناد فروش از حالت ارزی استفاده نمائید.



اطلاعات سربرگ دسترسی نیز شامل نمایش رول های دسترسی است (در منوی تنظیمات فرم رول ها همراه با حقوق دسترسی تعریف شده اند.) که باانتخاب هر رول تنظیمات دسترسی کاربران مدل فروش را می توان تعیین نمود.