خزانه
انبار
فروش
پرسنلی و حقوق و دستمزد
اموال و دارایی ثابت
حسابداری تعهدی

نحوه ثبت انبارگردانی در سیستم سیاق به چه صورت می باشد؟همدانی زاده


مفاهیم انبار گردانی شامل مواردی است که در ذیل قبل از همه چیز یک توضیح کلی درباره آنها داده میشود.

برای انبار گردانی روشهای مختلفی میتواند وجود داشته باشد. به طور مثال روش شمارش یک دفعه ای یا روش شمارش دو دفعه ای به شرطی که فقط کالاهای مغایرت دار در شمارش اول را در بار دوم بشماریم و... 

پس از این که یک یا چند روش مورد قبول خود را در سیستم تعریف میکنیم اقدام به تعریف دوره های انبار گردانی میکنیم. به طور مثال دوره انبار گردانی پایان پاییز انبار مواد اولیه با روش شمارش انبار مدل دوم. یک دوره انبار گردانی برای یک انبار و به تفکیک طبقات کالا تعریف میشود و شامل شمارش تمام کالاهای یک طبقه برای آن انبار است.

پس از تعیین دوره انبار گردانی اقدام به صدور تگ انبار میکنیم. هر تگ انبار به معنی شمارش یک بار یک کالا در یک انبار است. شکل فیزیکی تگ برگه کوچکی است که مشخصات کالا و انبار مورد نظر و یک جای خالی برای ثبت دستی میزان شمارش انجام شده را در خود دارد. تگهای انبار به صورت فیزیکی دست انباردار یا هر شخصی قرار داده میشوند و وی پس از شمارش بدون اطلاع از موجودی اعلامی نرم افزار مقدار موجودی را در تگ مینویسد. تگهای انبار پس از پر شدن توسط کاربر در فرم ورود اطلاعات تگها باز بدون اطلاع کاربر از موجودی اعلامی نرم افزار وارد میشوند و سیستم بر مبنای تعداد دفعات شمارش و ... از روی شمارشهای وارد شده از طریق تگها و موجودی خود میزان کسر و اضافه انبار را محاسبه و به عنوان سند کسر و سند اضافه ثبت میکند تا مغایرتهای احتمالی انبار فیزیکی و  موجودی نرم افزار اصلاح گردد.

 برای تعریفات انبار گردانی به تنظیمات>پیکربندی سیستم ها>انبار رفته و موارد زیر را تعریف نمایید

انواع روشهای انبار گردانی 



در این فرم انواع روشهای انبار گردانی را تعریف میکنیم. یک نام به روش خود تخصیص میدهیم و تعداد دفعات شمارش را از بین اعداد یک و دو و سه انتخاب میکنیم.

ویژگی های شمارش اول و شمارش دوم و شمارش سوم در سه تکه زیر هم آمده اند و بسته به این که چند بار شمارش را انتخاب کرده باشیم تکه های مربوطه فعال و غیر فعال میشوند.

شمارش اول- منظور از حداقل تعداد این است که اگر حداقل موجودی کالا بزرگتر یا مساوی این مقدار باشد برایش تگ شمارش صادر شود .حداقل گردش بدین معنی است که میزان گردش ورود یا خروج کالا بزرگتر یا مساوی این مقدار باشد و حداقل ارزش ریالی یعنی مواردی شمرده شوند که حداقل این میزان ارزش ریالی را با توجه به ریالی شدن اسناد انبار داشته باشند .

چنانچه تعداد دفعات شمارش را دو یا سه انتخاب کرده باشیم در قسمت شمارش دوم تعیین میکنیم که در شمارش دوم تمام کالاها دوباره شمارش شوند یا فقط کالاهای مغایرت دار شمارش تگ با موجودی نرم افزار دوباره شمرده شوند. درصد مغایرت هم در حالت دوم میتواند محدود کند که مثلا چنانچه مغایرت موجودی با تگ بیشتر از 11 درصد موجودی باشد در شمارش بار دوم شرکت کند.

چنانچه تعداد دفعات شمارش را سه بار انتخاب کرده باشید روی تکه سوم ویژگی های شمارش سوم را تعیین میکنید. تنها تفاوت آن با روش دوم این است که تعیین میکنیم مغایرتهای مربوط به شمارش اول یا دوم یا هر دو دوباره شمرده شود یا نه.

پس از تعیین روشهای شمارش لازم است روش را به انبار و طبقه کالا منتسب کنیم. در تب دوم بالای صفحه این امکان را خواهیم داشت:



از لیست انبارها و طبقات سمت راست یک انبار و یکی از طبقات را انتخاب و با فلش وسط صفحه به لیست سمت چپ اضافه کنید تا این انبار و این طبقه در روش تعریف شده زیر تخصیص یابند.

بدون تخصیص یک انبار و یک طبقه امکان صدور تگ را برای آن انبار و آن طبقه نخواهید داشت.

تعریف دوره های انبار گردانی

پس از تعیین روشهای انبار گردانی و تخصیص آن به انبار و طبقات کالا چنانچه بخواهیم یک پروسه شمارش انبار را طی کنیم اقدام به تعیین و تعریف یک دوره انبار گردانی میکنیم به طور مثال دوره انبار گردانی ابتدای سال 94


در تعریف یک دوره تنها تاریخ استقرار و نام مسئول و عنوان وارد میشود و چون در قسمت تعریف روشهای انبارگردانی تکلیف انبارها و طبقات و چگونگی شمارشها را معین کرده ایم سیستم لزوم و چگونگی ثبت تگهای شمارش انبار را تشخیص میدهد.

پس از اضافه کردن یک دوره در تب صدور تگ کالاهایی که میخواهید در یک انبار شمارش شوند را به لیست تگهای صادره منتقل کنید. قابلیت انتخاب جمعی در این قسمت وجود دارد.



توجه:

تگ سفید به معنی اجازه شمارش کالاهایی است که احتمالا در لیست ما وجود ندارند ولی در انبار واقعی وجود دارند. با زدن هر بار دکمه تگ سفید  یک مورد تگ بدون اشاره به کالای خاصی صادر میشود که در موقع ورود اطلاعات تگها قابلیت تعیین کد کالا خواهد داشت.

ورود تگهای انبار

پس از صدور تگهای انبار آنها را به انباردار میدهید تا با شمارش واقعی انبار میزان موجودی را روی هر یک نوشته و به شما برگرداند .پس از برگشت این تگها آنها را در سیستم ثبت میکنیم.

با زدن گزینه ثبت شمارش انبار از صفحه اصلی زیرسیستم انبار به فرم ذیل منتقل میشوید:


با انتخاب انبار مورد نظر و دوره مورد نظر دکمه نمایش و ویرایش را در ذیل باکس انتخاب دوره بزنید تا لیست تگهای قبلی صادر شده برای ثبت میزان شمارش انبار به شکل فوق ظاهر گردد.

انتخاب مربوط به شرایط روش انبارگردانی تعیین میکند که در لیست ورودی شرایط و محدودیتهای گفته شده در روشهای انبار گردانی )مغایرت با شمارش قبلی و درصد مغایرت و حداقل ارزش و ...( ترتیب اثر داده شود یا خیر.

میزان شمارش شده هر تگ را سر جای خود در ستون موجودی بنویسید و دکمه ثبت تغییرات را بزنید.

توجه :

اگر شمارش شما بیشتر از یک بار تعریف شده باشد شرط لازم برای ورود شمارش دوم تکمیل شدن ورود داده های شمارش اول خواهد بود و قبل از  ثبت آنها اجازه ورود شمارش دوم را نخواهید داشت.

در صورتی که دکمه حذف تگ های شمارش نشده را بزنید تمام تگهایی از لیست که هنوز مقدار برایشان وارد نشده است از لیست تگهای صادر شده در دوره های انبار گردانی حذف میشوند و انگار قرار نبوده برای آن کالا شمارشی انجام شود.

توجه :

در صورتی که دوره شما بیش از یک شمارش است اگر مقدار کاال صفر است برای انتقال آن به شمارش بعدی حتما عدد صفر را وارد کنید.

بعد از وارد کردن شمارش انبار ها باید به زیر سیستم انبار رفته و در مدیریت دوره های انبار گردانی شمارش های ثبت شده را مشاهده کنید  



در قسمت ابتدایی دوره های شمارش سال مالی جاری را مشاهده می کنید و انتخاب هر دوره و دکمه صدور اسناد انبار بنا به موجودی فعلی انبار می توانید سند کسری و اضافی اتوماتیک بزنید

دقت داشته باشید اگر روش انبار گردانی شما چند شمارشی هست حتما باید تا آخرین مرحله شمارش پیش بروید و سپس قادر به ارسال سند خواهید بود با انتخاب دوره و دکمهenter شما می توانید انبارهایی که برا ی این دوره شمارش کردید را مشاهده کنید و از هر کدام کزارش تگ بگیرید  به تصویر زیر دقت نمایید


و با انتخاب یک انبار و enter کالاهای شمارش شده در آن انبار را مشاهده می کنید و می توانید شمارش آن راحذف نمایید به تصویر زیر دقت نمایید



توجه:

 در صورتی که بخواهید تمام شمارش یک انبار را حذف کنید در همین سطح با استفاده از دکمه ترکیبی a+ctrl تمامی کاالها را انتخاب کنید سپس کلیک راست نمایید و حذف شماترش را بزنید